Nieuws

Wist je dat er steeds meer onderzoek naar mindfulnesstraining gedaan wordt? In een artikel in NRC Handelsblad, lezen we dat Psycholoog Britta Hölzel en haar collega’s van Harvard Medical School uit divers uitgebreid onderzoek het volgende werkingsmechanisme concluderen:

Mindfulnessmeditatie heeft invloed op vier gebieden: het richten van de aandacht, het lichaamsbesef, de emotieregulatie en het zelfbeeld. En die vier hangen met elkaar samen. Het trainen van aandacht helpt bij aandoeningen waarbij emotionele problemen een rol spelen. “Emoties kapen je aandacht. Met mindfulnessmeditatie leer je om een emotie die we niet prettig vinden zoals droefheid, te ervaren, zonder er iets van te vinden. Je kijkt ernaar van een afstand. De ervaring leert dat het dan vanzelf verdwijnt”, zegt Mark Williams.
Een beter lichaamsbesef helpt mensen ook om met hun gevoelens om te gaan. Meditatie helpt om signalen beter waar te nemen die met emoties samen hangen zoals hartkloppingen, buikgerommel, dichtgeknepen keel, omdat het lichaam vaak het onderwerp is waar de aandacht zich op richt tijdens mindfulness.
En uiteindelijk verandert de grondhouding: mensen ergeren zich niet meer aan zichzelf, aan hun lijf, gevoelens en gedachten. Ze accepteren zichzelf meer zoals ze zijn en oordelen minder over zichzelf: het zelfbeeld is opgeknapt.

Dit interessante artikel, waaraan psychologisch, gedrags-en neurologisch onderzoek ten grondslag ligt, naast zelfrapportages, ontvang je tijdens de mindfulnesstraining.

 

 

← terug naar vorige pagina

Comments are closed.