Het doel

“Vriendelijkheid blijkt gemakkelijker te ontstaan, wanneer we aandacht besteden aan het positieve in onszelf en in anderen. Net zoals we met fitness onze fysieke conditie kunnen trainen, zo blijken we ook onze mentale vermogens tot bloei te kunnen laten komen”.
Frits Koster.

Je krijgt inzicht in hoe ons brein werkt en dan speciaal in de drie emotieregulatie systemen: het jaagsysteem, het gevaarsysteem en het zorgsysteem.
Een voorbeeld; wanneer je (overwegend) kritisch bent naar jezelf, stimuleer je door middel van stress, het gevaar- en jaagsysteem in je brein, waardoor je lichaam reageert met spanning en je stemming ook negatief beïnvloed wordt. Ga je echter op vriendelijke wijze met jezelf om, ook al heb je iets fout gedaan, dan heeft dit een kalmerend effect, het zorgsysteem wordt gestimuleerd, waardoor je jezelf prettiger voelt en meer vertrouwen hebt. Het stelt je in staat rustig na te denken hoe je de situatie een volgende keer anders kunt benaderen. Een beter evenwicht in de emotieregulatie systemen zal je algehele gezondheid ten goede komen.

Door de heartfulnessoefeningen ontwikkel je een mildere houding naar jezelf en anderen toe. Jezelf te accepteren zoals je bent met je kwetsbaarheden en je mogelijkheden. Je leert om je focus te verleggen naar wat er al goed is in je leven, ook al kunnen er uitdagingen zijn.  Tevens hebben de heartfulnessoefeningen een helende werking op onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden. Door ondersteuning van je innerlijke helper bouw je veerkracht op, om met moeilijke situaties om te gaan. Je leert op een gezonde manier met jezelf om te gaan, waardoor ook je relaties met anderen kunnen bloeien.[/intlink]

← terug naar vorige pagina

Comments are closed.